12 inspirací pro červnovou duši učitele ZUŠ:
aneb malé čtení k vaší kávě (či čaji)
11. díl
Nejen mistři svých nástrojů: Lidé, kteří inspirují – Ladislav Horák, Petr Nouzovský a Vilém Veverka
Vítám vás u 11. dílu cyklu 12 inspirací pro červnovou duši učitele ZUŠ: aneb malé čtení k vaší kávě (či čaji).
Děkuji, že jste si udělali chvilku jen pro sebe! 🍵🫖
V předchozích dílech našeho seriálu jsme se zamýšleli nad tím, jak být inspirativním pedagogem a jak motivovat naše žáky k nejlepším výkonům. Hledali jsme cesty, jak probudit v mladých lidech vášeň pro hudbu a ukázat jim, že cesta k mistrovství je sice plná výzev, ale zároveň nesmírně obohacující. Dnes se podíváme na konkrétní příklady osobností, které nejenže dosáhly mistrovství ve svém oboru, ale jsou i skvělými vzory pro nás, pedagogy ZUŠ, i pro naše žáky. Dvanáctý díl našeho článku bych proto chtěla věnovat třem výjimečným muzikantům, které nesmírně obdivuji a mám je prostě ráda: Ladislavu Horákovi, Petru Nouzovskému a Vilému Veverkovi.
Každý z nich je sám o sobě velkou osobností s unikátním hudebním i lidským příběhem. Když se však spojí tito tři mistři – akordeon, violoncello a hoboj – vznikne něco trojnásob úžasného. Jsou jako tři různé barvy, které se vzájemně dokonale doplňují a vytvářejí jedinečnou paletu zvuků a emocí. Jejich koncerty nejsou jen o hudební dokonalosti; jsou to zážitky plné vtipu, charismatu a nakažlivé radosti z hudby. A nejenže jsou skvělými muzikanty, ale jsou to i inspirativní osobnosti a charismatičtí muži, kteří nám ukazují, že vášeň pro hudbu jde ruku v ruce s lidskostí a smyslem pro humor.
Foto: Facebook Ladislava Horáka
Ladislav Horák: Mistr, pedagog a vizionář akordeonu
Ladislav Horák je jméno, které je v českém i mezinárodním hudebním světě neodmyslitelně spjato s akordeonem. Mnozí si akordeon spojují spíše s lidovou hudbou nebo pouličními muzikanty, ale právě Ladislav Horák dokázal tento nástroj povznést na úroveň plnohodnotného koncertního nástroje. Jeho brilantní interpretace, technická preciznost a schopnost vyloudit z akordeonu neuvěřitelné barvy a emoce jsou jednoduše dechberoucí.
Kromě své sólové kariéry je Ladislav Horák také vizionářským pedagogem. Jeho práce na poli akordeonové hudby je obdivuhodná – ať už jako sólisty, komorního hráče, nebo pedagoga na Konzervatoři a VOŠ Jaroslava Ježka. Je uměleckým ředitelem soutěžního festivalu Mezinárodní akordeonové dny. Reprezentuje českou akordeonovou školu v mezinárodních organizacích, je zván do porot světových akordeonových soutěží, vede mistrovské kurzy po celém světě. Specializuje se na interpretaci skladeb Astora Piazzolly, kterého jako první představil českému publiku a šíří jeho odkaz.
Jeho neúnavná práce a inovativní přístup ukazují, že i zdánlivě tradiční nástroj má v moderní hudbě své nezastupitelné místo a že s vizí a odhodláním lze inspirovat celé generace studentů a posunout vnímání nástroje daleko za jeho původní hranice. Pro pedagogy ZUŠ je jeho příklad obrovskou motivací, jak objevovat potenciál i v méně obvyklých nástrojích a rozšiřovat obzory svých žáků.
Foto: Facebook Petra Nouzovského
Petr Nouzovský: Violoncello s duší a všestranností
Petr Nouzovský je fenomenální violoncellista, jehož hra je charakteristická hlubokou emocionalitou, technickou bravurou a neuvěřitelně širokým repertoárem. Koncertuje po celém světě, od prestižních koncertních sálů až po komorní vystoupení. Jeho interpretace sahají od barokních skvostů přes romantické eposy až po soudobou hudbu, kterou s vášní propaguje a často ji uvádí v premiérách. To vše s tónem, který je jednoduše nezaměnitelný a okamžitě zaujme.
Petr Nouzovský je inspirací pro všechny, kteří se snaží překračovat žánrové hranice a propojovat různé hudební světy. Jeho schopnost komunikovat s publikem skrze hudbu, ať už na velkých pódiích nebo v intimnějších prostorech, je důkazem jeho umělecké zralosti a lidské hloubky. Důležité je zmínit i jeho pedagogickou činnost – je pedagogem na Pražské konzervatoři a vede řadu mistrovských kurzů, kde předává své zkušenosti a vášeň pro hudbu dalším generacím. Jeho otevřenost k novým výzvám a ochota experimentovat s formami a styly, aniž by ztratil respekt k tradici, je cenným příkladem pro naše žáky. Ukazuje jim, že hudba je živý organismus, který se neustále vyvíjí, a že je důležité být otevřený novým inspiracím.
Foto: Facebook Viléma Veverky
Vilém Veverka: Hoboj v novém světle a mistr slova
Vilém Veverka je hobojista, který si získal mezinárodní uznání díky svému jedinečnému tónu, precizní technice a mimořádně charismatickému projevu. Dokázal hoboj, často vnímaný spíše jako orchestrální nástroj s omezenými sólovými možnostmi, povznést na úroveň sólového koncertního nástroje a představit ho v mnoha nečekaných souvislostech, kdy propojuje klasiku s jinými žánry, například v rámci projektu Vilém Veverka TRIOplus. Je také zakladatelem souborů PhilHarmonia Octet nebo Ensemble Berlin-Prag, a kromě mnoha mistrovských kurzů vyučuje hoboj na Ostravské univerzitě.
Jeho vystoupení jsou vždy plná energie, citu a dokonalého zvládnutí nástroje, a jeho schopnost vtáhnout posluchače do světa hoboje je obdivuhodná. Vilém Veverka je nejen vynikající hudebník, ale i mistr slova. Dokáže svým vyprávěním, vtipem a nadšením okamžitě navázat spojení s publikem a strhnout je do děje. Pro pedagogy ZUŠ je jeho přístup neocenitelný – ukazuje, jak důležité je umět se prezentovat, mluvit o hudbě s vášní a zaujmout posluchače nejen hrou, ale i osobností. Vilém Veverka je důkazem, že s talentem, pílí a vizí lze dosáhnout výjimečných úspěchů a zároveň se stát populární osobností, která inspiruje široké publikum.
Foto: Martina Šobová
Trio snů: Když se rozdílnost snoubí s dokonalostí
Když se tito tři umělci spojí na jednom pódiu, vzniká magická synergie, která je nesmírně podmanivá. Jejich vzájemné doplňování, ať už v hudebním dialogu nebo v osobním přístupu, je fascinující. Ladislav Horák s akordeonem přináší bohatost, hloubku a orchestrální rozměr, Petr Nouzovský s violoncellem dodává lyričnost, vřelost a lidský hlas, a Vilém Veverka s hobojem přidává brilanci, eleganci a virtuózní lehkost. Společně tvoří celek, který je větší než součet jeho částí. Nejenže se hudebně dokonale propojují a reagují na sebe, ale jejich osobnosti se vzájemně vyvažují a vytvářejí na pódiu neopakovatelnou atmosféru plnou radosti, porozumění a vzájemného respektu.
Jsou to virtuosové nejen svých nástrojů, ale i slova. Jejich nezapomenutelné moderování koncertů je další ukázkou toho, jak se skvěle doplňují. Zatímco Vilém je skutečným mistrem slova, který dokáže poutavě vyprávět a vtáhnout publikum do děje, Petr ho doplňuje svým břitkým a pohotovým humorem. A Ladislavovi pak stačí se jen lehce pousmát, aby vše podtrhl a dodal celku klidnou, ale vtipnou rovinu. Jejich koncerty jsou tak nejen vrcholným hudebním zážitkem, ale i cennou lekcí pro naše žáky a pedagogy. Učí nás, jak důležitá je týmová práce a vzájemný respekt i mezi silnými individualitami. Ukazují, že i přes rozdíly v nástrojích, stylech a povahách lze dosáhnout dokonalé harmonie a vytvořit něco skutečně výjimečného. Jejich umění je důkazem, že vášeň pro hudbu a radost z ní jsou nakažlivé a že je možné propojit hudební mistrovství s lehkostí, humorem a lidskostí.
Na závěr se nabízí prosté konstatování: Ladislav Horák, Petr Nouzovský a Vilém Veverka nám ukazují, že hudba je mnohem víc než jen řada tónů. Je to živelná síla, která se rodí z talentu, ale rozkvétá díky odhodlání, komunikaci a radosti z bytí na pódiu. Jejich individuální umění se v triu snoubí v jedinečný celek, který baví, učí a neustále překvapuje.
Pro nás, pedagogy ZUŠ, jsou tito muzikanti živým důkazem, že vášeň pro obor, snaha o dokonalost a schopnost mluvit k lidem – ať už hudbou, nebo slovem – jsou klíčem k úspěchu. Pro naše žáky pak představují fascinující vzory, které ukazují, jak vypadá naplněná hudební cesta. Nechť jejich příklad posiluje každého z nás a inspiruje budoucí generace hudebníků k objevování vlastní jedinečné cesty.
Czech Keyboard Academy
vznikla pod hlavičkou
Soukromé základní umělecké školy SOLIS s.r.o.
Žižkova tř. 1321/1, 370 01
České Budějovice
IČO: 05409462
Martina Šobová – jednatelka a ředitelka školy
0 komentáøù