CZECH KEYBOARD ACADEMY
Celodenní semináře versus krátké workshopy
Co je pro vás přijatelnější?
Občas dostávám dotazy, proč nepořádám celodenní workshopy a osobní semináře. Proč mám své kurzy a workshopy postavené na krátkých dvouhodinových online přednáškách?
Semináře občas pořádám. Nicméně je to velmi náročná disciplína, což jistě potvrdí každý pořádající takové akce.
Musíte najít místo, kde většinou chtějí poměrně vysoký nájem. Pokud chcete k tomu i celodenní občerstvení, zaplatíte tzv. coffee breaky, které vyjdou ještě dráž než samotný nájem. Věřte mi, mám s tím už zkušenost. Samozřejmě, služba je to příjemná, ale nedoplatíte se. Vlastní jídlo si přivézt nesmíte.
Samozřejmě můžete pořádat akci na některé ze ZUŠ. To už je cenově úplně někde jinde. Nicméně musíte promyslet každou maličkost a všechno komplet si přivézt.
Je třeba promyslet také případný oběd – kde, jak je to daleko od místa konání, zjistit kdo bude chtít obědvat a kdo ne. Jestli budou všichni platit až na místě nebo vyberete peníze předem. Také jestli objednáte jedno jídlo všem, či si budou objednávat každý z jídelního lístku.
Další věc je ubytování. Bude je zajišťovat pořadatel nebo každý účastník sám za sebe? Pokud pořadatel, nastává další problém, kdo s kým bude bydlet, jednolůžkové, dvoulůžkové, … pokoje. Někdy se účastníci domluví sami, někdy musíte složitě kombinovat.
No a samozřejmě zjistit, případně zajistit možnosti parkování.
No a hlavní věc – termín! Vymyslet ten správný termín, který bude vyhovovat všem, se vždy ukázalo jako nemožné.
Když akci pořádáte o některých prázdninách, učitelé zcela logicky chtějí mít zasloužené volno. Nebo čerpají dovolenou a zaměstnavatel jim tedy nemůže „nakázat“ účastnit se vzdělávání.
Když akci pořádáte o víkendu, pedagogové samozřejmě mají své rodiny a těm se také musí někdy věnovat. Případně jim zaměstnavatel vzdělávání zakáže, protože je to víkend a nebude jim platit hodiny za víkend. Stejné je to se svátky.
Když akci pořádáte v běžné pracovní dny, učitelé musí učit a buď si musí hodiny nahrazovat v jiné termíny nebo za ně musí být nějaký zástup. A to většina zaměstnavatelů též neakceptuje.
Tedy jaký je vhodný termín pro celodenní vzdělávání pedagoga?
Ten prostě nenajdete. Nebo ne takový, který by vyhovoval všem.
Každá škola má totiž jiná pravidla. Někde se vzdělávání velmi podporuje a učitel v pohodě může hodiny nahradit nebo dostane za sebe zástup. Jinde je to zakázané. Jinde doporučují vzdělávat se právě ve volných dnech – o prázdninách. Pro někoho víkendy a svátky problém jsou, pro jiného ne.
Tedy jsme zase na začátku. Ideální termín pro pořádání celodenního semináře, případně i workshopu online prostě neexistuje.
V pořádání celodenních akcí vidím ještě jeden problém. Málokdo se koncentruje celých 8 hodin na výklad čehokoli. Řekněme si na rovinu, že dopoledne se ještě tak nějak soustředíme, ale po obědě už většina z nás na semináři sedí s x tým kafem a stejně nemá tušení, co se tam probírá.
A pojďme si teď schválně sáhnout do svědomí. Kdo z vás přijede z celodenního školení a hned dává věci, které se tam naučil do praxe? Někteří z nás si píšeme spoustu poznámek. Kolik z toho pak opravdu použijeme v pedagogické praxi?
Všechno toto jsou důvody, proč pořádám většinu svých kurzů či jednotlivých workshopů v módu dvouhodinových večerních přednášek.
V 21. století už snad neexistuje učitel, který by se neuměl přihlásit na online workshop, který je mimo jeho pracovní dobu (tedy nemusí nic nahrazovat), trvá pouze 2 hodiny (tedy se dokáže koncentrovat), projde si jen část informací, které je schopen ihned použít v praxi (protože jich není tolik najednou). Nemusí řešit, že má někam dojet autobusem, vlakem či autem (tedy cestovní příkaz). Nemusí řešit, že bude někde celý den (rodina, náhrady hodin ve škole), nebo dokonce musí vyrazit již den předtím, pokud je z druhé strany republiky. A tedy řešit ubytování, stravu, cestovné atd.
Večer si sedne na dvě hodiny k počítači a má tzv. splněno.
Samozřejmě má vše své výhody a nevýhody. Kromě toho, co zde již bylo napsáno, osobní setkávání – na to stále nic nemá. Popovídat, večer pak trochu popít vínečka či pivečka, probrat vše možné i nemožné, jasně. Naprosto souhlasím, že nad to není.
Nicméně v dnešní uspěchané době a v případě, že kvůli rodině či zaměstnavateli se pedagog takových akcí zúčastnit nemůže, je online vzdělávání v takových krátkých úsecích ideální možnost, jak se vidět s lidmi z celé republiky a stále se vzdělávat.
Průběžné celoživotní vzdělávání totiž k práci pedagoga prostě patří. Nejen ve svém oboru, ale hodně důležitá je i práce na svém seberozvoji.
Když si totiž udržujeme pozitivní mysl, umíme pracovat se stresem, který je prostě součástí naší práce, umíme si plánovat náš čas a necítit se neustále zahlcení, řešit konflikty, aniž by nás psychicky úplně rozhodily, komunikovat se žáky v dnešním světě, který je postavený mnohdy úplně jinak, než jsme byli vychováváni my a nastavit si vlastní životní hodnoty, abychom žili v rovnováze, pak jsme schopni lépe zvládat nejen svoji práci, ale také komunikaci s rodinou a dalším okolím.
Nesrazí nás k zemi první nebo mnohdy i několikátý problém. Dokážeme se zastavit, promyslet situaci a lépe ji zvládnout.
Jak to máte vy? Raději jezdíte na celodenní semináře nebo se raději účastníte kratších online přednášek?
A pokud byste se chtěli v oblasti seberozvoje dál vzdělávat, můžete se nyní přihlásit na cyklus workshopů pro pedagogy škol právě na toto téma. Začínáme 15. května 2024. Přednášek je celkem osm. A teď v létě je zvládneme ve čtyřhodinových blocích.
Pokud byste se raději přihlásili na komplexní kurz, kde všechna tato témata také probereme, ale ještě k tomu přidáme metodu EFT pro příjemnější zvládnutí po mým vedením, můžete se přihlásit na letní běh kurzu Průvodce pedagoga vnitřním klidem. Tento kurz je s podporou ve FB skupině, kde se můžete na cokoli ptát a má ještě několik dalších složek.
Sledovat novinky v Czech Keyboard Academy můžete také na stránce CKA nebo na mém osobním Facebookovém profilu.
Těším se na vás, ať už to bude někdy a někde osobně či online. 😉
Czech Keyboard Academy
vznikla pod hlavičkou
Soukromé základní umělecké školy SOLIS s.r.o.
Žižkova tř. 1321/1, 370 01
České Budějovice
IČO: 05409462
Martina Šobová – jednatelka a ředitelka školy