12 inspirací pro červnovou duši učitele ZUŠ:
aneb malé čtení k vaší kávě (či čaji)
4. díl
Motivace a ocenění: Dva klíče k pohodě učitele
Vítám vás u 4. dílu cyklu 12 inspirací pro červnovou duši učitele ZUŠ: aneb malé čtení k vaší kávě (či čaji).
Děkuji, že jste si udělali chvilku jen pro sebe! 🍵🫖
V předchozích dílech jsme se zaměřili na zvládání únavy a znovuobjevení tvůrčího ducha, stejně jako na nesmírnou sílu nastavení mysli. Dnes se ponoříme do tématu, které úzce souvisí s naší motivací a pocitem smysluplnosti – motivace a uznání.
🌞 Jako učitelé ZUŠ vkládáme do své práce obrovské množství energie, času a srdce. Sledujeme pokroky žáků, těší nás jejich úspěchy a často jsme jim oporou nejen v hudbě, ale i v životě. Přesto se čas od času objeví ten nepříjemný pocit, že naše úsilí není dostatečně vidět. Možná se cítíte vyčerpaní, ztrácíte nadšení, nebo vás tíží pocit, že vaše práce není dostatečně oceněna. Chápu to. Tímto prochází mnoho z nás a je důležité si uvědomit, že v tom nejste sami.
Proč je ocenění a uznání naší práce tak zásadní?
Pocit ocenění a uznání je pro naši profesní i osobní pohodu naprosto klíčový. Není to jen o formální pochvale nebo finanční odměně, případně dárku či květině. Uznání je hlubší pocit, že naše práce má smysl, že jsme viděni, ceněni a že naše úsilí přináší ovoce. Když se nám ho nedostává, pociťujeme frustraci, únavu a v nejhorším případě ztrátu motivace, která nás může dovést až k syndromu vyhoření.
Uznání může přicházet z různých stran, a je důležité se na ně umět naladit:
🏵️ Uznání od žáků: Někdy se projevuje zdánlivě nenápadně – nadšeným pohledem žáka, jeho nečekaným pokrokem, upřímným poděkováním nebo kresbičkou, kterou vám s nadšením na hodinu přinese. Jsou to drobné, ale mocné signály, které nám připomínají smysl naší práce. Schopnost všímat si těchto nenápadných signálů uznání, a hlavně dovolit si je naplno prožít je klíčem k hlubší vnitřní spokojenosti a udržení si motivace.
🏵️ Uznání od rodičů, kolegů a vedení: To je často největší výzva. Proč je tak obtížné ho získat? Možná proto, že rodiče jsou zahlceni svými starostmi, kolegové se potýkají s podobnou únavou jako my a vedení má plné ruce práce s administrativou. Někdy je bariérou i naše vlastní nízké sebevědomí nebo přesvědčení, že si uznání nezasloužíme. Je důležité umět jej vědomě přijímat, když už přijde, nebagatelizovat, ale prostě jen poděkovat.
🏵️ Sebe uznání: To nejdůležitější! Najít si vlastní „Proč“ – smysl a poslání v učitelské profesi, a s ním související vnitřní uznání pro naši práci. Malé kroky k velkým úspěchům, vědomé oslavování maličkostí a pěstování vděčnosti jsou základem pro udržení motivace a nadšení. Pokud dokážeme sami sebe ocenit, stáváme se méně závislými na vnějších faktorech. A řekněme si to narovinu: „Mnohdy když se nepochválíme sami, nikdo jiný to za nás neudělá, že? 😉“
Dáreček od mého 5 letého žáčka.
✔️ Když se očekávání střetne s realitou: Cesta k vnitřnímu klidu
Každý z nás má v sobě určitá očekávání – jak by se k nám měli žáci chovat, jak by nás měli ocenit rodiče, nebo jak by se k nám mělo chovat vedení. Často se stává, že tyto představy o tom, co bychom měli dostat, nejsou zcela realistické. A když se nám nedostává očekávané pochvaly, pociťujeme hluboké zklamání a frustraci, které naši pohodu značně ovlivňují. Může to vést k hořkosti, pocitu nespravedlnosti a demotivaci.
Naučit se nastavit si realistická očekávání a přijmout realitu, která se liší od našich představ, je klíčové pro vnitřní klid. Jde o to uvědomit si, co můžeme skutečně ovlivnit, a kde naopak musíme hledat uznání, které je pro nás udržitelné a vychází zevnitř. Když se dokážeme oprostit od pocitů, které v nás vyvolává nedostatek vnějšího uznání, pocítíme skutečnou svobodu a úlevu.
✔️ Zpětná vazba jako dar a nástroj uznání
Zpětná vazba je často vnímána jako něco negativního, co souvisí s kritikou. Ale konstruktivní zpětná vazba je ve skutečnosti mocný nástroj pro osobní i profesní růst.
Víte, jak správně dávat zpětnou vazbu, aby byla přijata pozitivně a vedla k pokroku? A umíte ji správně přijímat, aniž by se vás dotkla osobně? Naučit se tyto dovednosti vám pomůže chránit si vlastní já, budovat si pocit zaslouženého uznání a rozlišit mezi užitečnou radou a neoprávněnou kritikou.
✔️ Rychlá pomoc v akutním stresu: Technika EFT
V momentech, kdy se pocity frustrace, nedostatečného uznání nebo vyčerpání stanou tíživými a potřebujete okamžitou úlevu, je dobré mít po ruce účinný nástroj.
EFT (Technika emoční svobody), neboli poklepávání na specifické meridiánové body na těle, je jednoduchá a překvapivě účinná metoda pro rychlé uvolnění emočního napětí. Může vám pomoct uvolnit akutní stres po náročné hodině, snížit pocity vyhoření a zpracovat emoce, které vás tíží. Tuto techniku se lze naučit a snadno integrovat do každodenního života pro okamžitou podporu.
Základní bod EFT – karate bod.
Chtěli byste se naučit, jak si aktivně budovat vnitřní motivaci, jak se lépe vyrovnat s nedostatkem uznání, jak dávat a přijímat zpětnou vazbu nebo jak efektivně komunikovat své potřeby?
Připravila jsem pro vás praktický online workshop „Motivace a uznání – Dva klíče k pohodě učitele“.
Během workshopu se ponoříme do všech výše zmíněných témat. Projdeme si, jak vnímat a přijímat uznání, jak nastavit realistická očekávání, jak dávat a přijímat zpětnou vazbu, vyzkoušíme si techniku EFT a probereme strategie pro udržení motivace.
Je to příležitost získat konkrétní nástroje a najít novou radost z vaší práce.
Přihlásit nezávazně se můžete zde a jakmile vypíši nový termín, dám vám včas vědět.🌞
Máte pocit, že teď je toho na vás moc a nějaké uznání a motivaci nepotřebujete na konci školního roku vůbec řešit?
Proč je to právě teď důležitější než kdy jindy?
Možná si teď říkáte: „Uznání a motivace? Vždyť je červen! Mám hlavu plnou koncertů, zkoušek, klasifikace… To je to poslední, co teď potřebuju řešit!“
A právě v tom se skrývá jeden z největších omylů. Právě teď, když se cítíte nejvíce vyčerpaní a zahlcení, je péče o vaši vnitřní motivaci a pocit uznání naprosto klíčová.
Proč?
🔹 Zabráníte vyhoření: Konec školního roku je pro pedagogy „nájezd na rezervu“. Pokud si nedopřejete alespoň malé dávky uznání a motivace, riziko syndromu vyhoření se dramaticky zvyšuje. Péče o sebe teď není luxus, ale prevence.
🔹 Udržíte si radost z profese: Pamatujete na to, proč jste šli učit na ZUŠ? Na tu vášeň a nadšení, které vás k této profesi přivedly? Bez pravidelného „dobíjení“ skrze pocit smysluplnosti a uznání se tato radost z práce může vytratit. Právě teď potřebujete udržet tento vnitřní oheň, aby nevyhasl.
🔹 Váš klid a energie se projeví u žáků: Jsme zrcadlem. Pokud jsme frustrovaní a nemotivovaní, žáci to cítí. Klidný, byť unavený, ale vnitřně spokojený učitel je pro ně mnohem větší inspirací než ten vyčerpaný a zahořklý. I v červnu!
🔹 Zvládnete to lépe a s menším stresem: Paradoxně, když si dovolíte zaměřit se na to, co vás motivuje a dává vám pocit uznání, získáte novou energii a nadhled. S takovým nastavením zvládnete i ty největší úkoly s mnohem menším stresem a vypětím.
Je to investice do vás samých. Malé krůčky teď mohou mít obrovský dopad na to, jak prožijete závěr školního roku a jak vstoupíte do toho dalšího. Nejde o to přidat si další „úkol“, ale o to, najít si cestu k větší lehkosti a radosti i v tomto hektickém čase.
A na závěr dnešního článku 3 mikro-tipy pro vaši motivaci a uznání 😉
I když je červen plný povinností a času je málo, dopřejte si pro sebe alespoň tyto drobnosti. Mají velkou sílu!
💎 „Pochvala pro sebe“ (1 minuta denně): Každý den, ideálně večer, si v duchu nebo nahlas pochvalte alespoň jednu věc, kterou jste ten den udělali dobře nebo s radostí. Nezáleží na velikosti. Zvládli jste náročnou hodinu? Konečně jste dopsali všechny ty katalogy? Poděkovali jste za něco své kolegyni? Tyto malé „vítězné“ momenty posilují vaše sebe uznání a motivaci.
💎 „Deník vděčnosti za pokroky“ (5 minut týdně): Vyhraďte si na konci týdne pár minut a zapište si 3-5 věcí, za které jste vděční ve vztahu ke své práci a žákům. Mohou to být jejich pokroky, milé reakce, vaše vlastní splněné úkoly, nebo prostě jen klidná hodina. Pamatování si pozitivních zážitků je silným zdrojem motivace.
💎 „Cílené poděkování“ (1 minuta příležitostně): Vyberte si jednoho žáka, rodiče nebo kolegu a cíleně mu poděkujte za něco konkrétního. Nečekejte na perfektní moment, stačí jednoduchá SMS, e-mail nebo krátké slovo. Nejenže tím dáte uznání druhému, ale sami pocítíte příval pozitivní energie a smysluplnosti. Dávání uznání je často nejrychlejší cestou k jeho pocitu.
Jaký tip k motivaci či uznání vás zaujal nejvíce?
Co jste vyzkoušeli a jaký to mělo efekt?
Podělte se s námi v komentářích pod článkem!
Těším se na vás u dalšího čtení! 🌞
Czech Keyboard Academy
vznikla pod hlavičkou
Soukromé základní umělecké školy SOLIS s.r.o.
Žižkova tř. 1321/1, 370 01
České Budějovice
IČO: 05409462
Martina Šobová – jednatelka a ředitelka školy
0 komentáøù