12 inspirací pro červnovou duši učitele ZUŠ:
aneb malé čtení k vaší kávě (či čaji)
8. díl
Za hranice workshopu: Proč je průběžné vzdělávání klíčem k vaší dlouhodobé pohodě a profesnímu růstu
Vítám vás u 8. dílu cyklu 12 inspirací pro červnovou duši učitele ZUŠ: aneb malé čtení k vaší kávě (či čaji).
Děkuji, že jste si udělali chvilku jen pro sebe! 🍵🫖
V minulých dílech jsme se zaměřili na zvládání únavy, hledání inspirace, sílu nastavení mysli, motivaci, ocenění, okamžitou úlevu od stresu s EFT a zklamání z nenaplněných očekávání.
Dnes se musím nejprve omluvit za to, že posílám tento díl o den později. 🙏🏻 Včerejší den byl totiž celý ve znamení mého kurzu – takového dalo by se možná říct mého dítěte – Kurzu EKN. 🎹 Do včerejšího dne byl tzv. v předprodeji za nižší cenu a musela jsem hodně komunikovat s kolegy, kteří by jej chtěli absolvovat a s vedením škol. Měli různé otázky, na které bylo třeba odpovědět. A tak se stalo, že článek jsem už nestihla dopsat.
Nicméně věřím, že mi to odpustíte. A protože jak se říká, všechno je výhoda 😉, rozhodla jsem se nakonec tento článek věnovat tématu vzdělávání. Asi si teď říkáte: Jsem na pokraji svých sil, prázdniny už vyhlížím jako poslední světlo v tunelu a ona se zabývá vzděláváním? To je teď to poslední, co mě zajímá!
Samozřejmě vás chápu. I já už vyhlížím prázdniny. Ale na druhou stranu i já jsem v kurzech (rovnou ve třech), kde ve dvou řešíme nastavení hlavy a neustálý seberozvoj a pak v jednom kurzu marketingovém. A někdy je toho opravdu hodně. Na druhou stranu mě ale setkávání s lidmi těchto komunit, i když jen online, velmi nabíjí energií. Už jenom to, že tam mohu říct, co si zrovna řeším a dostanu hned několik nápadů, jak se s tím poprat.
A pak různá osobní setkávání po celé republice, která jsou dalším nevyčerpatelným zdrojem energie. Jedno takové budeme mít s klubem EFT na přelomu září a října, a to dokonce až v Řecku. ✈️
Na začátku to vypadalo jako naprosto šílený nápad, který naše mentorka prostě jen tak vyslovila. A žádné rozmysli si to, máš na to x dní nebo i týdnů. Ne. Do půlnoci chci vědět, kdo letí a hotovo! Během 24 hodin bylo vše domluvené, zarezervované, zaplacené. 😀 A neskutečně se těším. 🌞
A proč jsem vůbec neváhala – ani co peníze, ani co škola a žáci, ani co rodina… a dalších tisíc argumentů, kterých bych mohla vymýšlet nekonečně? Protože jí absolutně věřím. Už mě zachránila tolikrát, že se to nedá spočítat. Takže nepotřebuji přemýšlet nad tím, jestli s ní chci jet třeba až na druhý konec světa. A s partou naprosto skvělých lidí k tomu. 🩵
A něco takového bych moc ráda vytvořila i pro klávesáky. Dobře, uznávám, cestu do Řecka s klávesama asi vymýšlet nebudeme. 😆 S EFT se to přece jen vymýšlí o trochu lépe než s EKN. 😂 Ale jde mi o tu skupinu lidí. Komunitu pedagogů z celé České a Slovenské republiky, která bude spolu diskutovat, sdílet, pomáhat si, vzájemně se inspirovat, a ne spolu bojovat, závidět si a dělit se na určité „frakce těch ‚horších‘ a ‚lepších‘“. Abychom se v té naší bublině naprosto specifického oboru elektronických nástrojů cítili dobře, když už nás velmi často nepřijímají a nechápou kolegové ostatních nástrojových skupin.
A proto vznikl Kurz EKN, jehož zatím proběhly 4. ročníky. Od září 2025 poběží již pátý. Nechci tady vypisovat, co vše je obsahem a jaký je rozsah. Myslím si, že naprosto vše je popsané na webu. Tedy kdo chce, je tam samozřejmě vítán. ➡️
Tedy jen hodně ve zkratce, v kurzu se zabýváme ovládáním nástrojů Yamaha (workstation a keyboard), metodikou výuky dětí na ZUŠ (od školky až po dospělé), přípravou na soutěže (které se zdají být mnohým náročné, ale nakonec zjistíte, že to tak hrozné není). Kurzisté se mohou ptát na problémy s nastavením nástroje, na výběr repertoáru, jak zaranžovat skladby a mnoho dalšího. Kurz probíhá celý školní rok, tedy je čas si vybrat, co zrovna potřebují a integrovat to ihned do praxe se žáky.
A to je důvod, proč je kurz celý rok a ne 2 měsíce nebo na víkend apod.
Také už jste určitě byli na mnoha workshopech, seminářích, ať už celodenních či víkendových nebo jste se účastnili online webinářů na 2 hodiny či celého kurzu na 2 měsíce?
A teď popravdě. Kolik z toho jste zařadili do své pedagogické praxe nebo do svého života v případě sebe rozvojových akcí? Jen málo, že? Přijeli jste domů a padli jste únavou, další den zas učit a další den už si nepamatujete vůbec nic. Nebo jen minimum.
Já zde určitě nechci rozporovat důležitost prezenčního vzdělávání, i kdyby jen na jeden den. V mém kurzu jsou takové dokonce tři – každé v jiném termínu a městě. A je to vždy fantastický zážitek, popovídání se skvělými lidmi, velká inspirace od všech. Nicméně možnost vracet se k záznamům z online vysílání kdykoli potřebuji, je prostě neocenitelná.
Video z prezenčního workshopu v Plzni (Kurz EKN 2024, Plzeňská konzervatoř, 2. lektor Dalibor Ondrušek).
Video z prezenčního workshopu v Českých Budějovicích (Kurz EKN 2023)
Toto je jen malá ukázka toho, co v kurzu a na workshopech tvoříme. Jsem na všechny své kolegy nesmírně hrdá za to, co už se naučili a dokázali. 🩵 A je naprosto skvělé, že si umí udělat i legraci. 😀
Pojďme se teď ještě vrátit na úplný začátek a podívejme se na to, proč je vlastně pro pedagoga důležité se vzdělávat. Proč nestačí, že jsme vystudovali konzervatoř, případně nějakou další školu?
Průběžné vzdělávání není luxus, ale nutnost pro moderního pedagoga ZUŠ
Svět se neustále mění, a to platí i pro hudební pedagogiku, metodiku a technologie. Mění se lidé, mění se výchova dětí. Někdo ustrnul v době, kdy dítě muselo na slovo poslouchat a nesmělo mít svůj názor. Jiní zase preferují nové metody (Montessori, Nevýchova, Nenásilná komunikace, Respektující výchova atd.) a více či méně „vychovávají“ úplně jiné generace, než jsme byli zvyklí.
Proč je pro vás jako pro pedagoga klíčové s tímto vývojem držet krok?
💎 Abyste neztratili kontakt se žáky: Dnešní děti a teenageři přicházejí do ZUŠ s jinými očekáváními a jiným způsobem vnímání světa. Pokud budeme učit starými metodami, aniž bychom rozuměli jejich světu, riskujeme, že ztratíme jejich pozornost a motivaci. Vzdělávání vám pomůže najít cestu k jejich srdcím a myslím, a efektivně je oslovit.
💎 Proti rutině a vyhoření: Opakování stále stejných věcí, bez nových podnětů, vede k nudě a vyhoření. Vzdělávání je injekcí nové energie, inspirace a nových nápadů, které udrží vaši mysl svěží a vášeň pro výuku živou. Každý nový poznatek nebo dovednost je malým vítězstvím, které vás nabíjí.
💎 Posílení vaší profesionality a sebevědomí: Být informován o nejnovějších trendech, metodách či technologiích posiluje vaši pozici jako odborníka. Víte, že dáváte žákům to nejlepší a jste připraveni na budoucí výzvy. To se promítne i do vašeho sebevědomí ve třídě i v komunikaci s rodiči a kolegy.
💎 Otevření nových pedagogických možností: Moderní vzdělávání vám nabízí nástroje, jak zatraktivnit výuku, individualizovat přístup a nabídnout žákům širší spektrum hudebních zážitků. Například v oblasti elektronických kláves se otevírají netušené možnosti aranžování, improvizace a zapojení digitálních technologií. Ale nejen tam.
💎 Investice do vaší dlouhodobé pohody: Kontinuální učení není jen o profesním růstu, ale i o vašem osobním rozvoji. Je to způsob, jak pečovat o svou mysl, udržovat ji aktivní a flexibilní. A jak už víme z předchozích dílů, nastavení mysli je klíčové pro vaši celkovou pohodu a odolnost vůči stresu.
Vzdělávání je tedy cestou, jak zůstat relevantní, inspirativní, a hlavně spokojený ve své krásné, ale náročné profesi pedagoga ZUŠ.
Vaše cesta k inspiraci a spokojenosti nekončí
Jak vidíte, průběžné vzdělávání v naší profesi není jen o sbírání certifikátů nebo plnění administrativních požadavků. Je to především investice do vás samotných – do vaší energie, kreativity, odolnosti a v konečném důsledku i do vaší radosti z profese. Je to cesta, jak se vyhnout rutině a vyhoření, jak si udržet vášeň, která vás do ZUŠ přivedla, a jak zůstat inspirativním vzorem pro své žáky v neustále se měnícím světě. Každý nový poznatek, každá osvojená dovednost je malým krůčkem k vaší větší pohodě a profesnímu naplnění.
Jaký je váš pohled na průběžné vzdělávání ve vaší profesi?
Cítíte potřebu jít za hranice běžných znalostí?
Podělte se s námi v komentářích pod článkem!
Těším se na vás u dalšího čtení! 🌞
Czech Keyboard Academy
vznikla pod hlavičkou
Soukromé základní umělecké školy SOLIS s.r.o.
Žižkova tř. 1321/1, 370 01
České Budějovice
IČO: 05409462
Martina Šobová – jednatelka a ředitelka školy
0 komentáøù